ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΦΛΟΓΗΤΩΝ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Με τον όρο “σχολικός κανονισμός” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος “σχολική πειθαρχία” αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου. (ΥΠΑΙΘ)

Ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας βασίζεται στην κείμενη  νομοθεσία και συντάσσεται μέσα από διαλογική συζήτηση του Συλλόγου Διδασκόντων. Παρακάτω ακολουθούν οι βασικοί κανόνες που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου μας.

2.Άφιξη στο σχολείο                                                                           

  Από τις 08.00 έως τις 8.15  οι μαθητές/τριες  το πρωί  φθάνουν στο σχολείο, η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου και αποχωρούν μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων. Οι μαθητές/τριες  εισέρχονται στις αίθουσες διδασκαλίας και η είσοδος του σχολείου παραμένει κλειστή.(Πρ διάτ.79/ 2017, άρθρο 18.)

3. Αναχώρηση από το σχολείο

Οι μαθητές σε καμία περίπτωση δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και, φυσικά, αφού έχει ενημερωθεί, γι’ αυτό ο δάσκαλος της τάξης και ο διευθυντής, υπογράφοντας το σχετικό φύλλο αποχώρησης μαθητή/τριας. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές από αυτή. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που σχολούν, αλλά και για όσους συνεχίζουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.

4. Προσευχή – Εκκλησιασμός

Όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή.          Ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν σ’ αυτήν, οφείλουν, όμως, να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.Εκκλησιασμός των μαθητών γίνεται εφόσον  αποφασιστεί σχετικά από το Σύλλογο Διδασκόντων ,συνοδεία των εκπαιδευτικών του κάθε τμήματος. Οι ετερόδοξοι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο μετά τον εκκλησιασμό.

5. Σχολικές γιορτές – Διδακτικές επισκέψεις

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους) καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης τηρείται γενικά το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει ενημέρωση εκ των προτέρων για κάθε περίπτωση αλλαγής του προς γονείς και μαθητές.Στις σχολικές γιορτές το ωράριο διαμορφώνεται κατά περίπτωση και οι γονείς ενημερώνονται εκ των προτέρων για το πρόγραμμα της γιορτής (στις Εθνικές γιορτές π.χ. ορίζεται η ώρα έναρξης και η διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο).

6. Φοίτηση και συμπεριφορά μαθητών

Οι μαθητές θα πρέπει να μην απουσιάζουν από το σχολείο χωρίς σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση οδηγεί σε φτωχά μαθησιακά αποτελέσματα και μπορεί να οδηγήσει σε επανάληψη της ίδιας τάξης.  Υ.Α.:Φ.7Α/ΦΜ/212191/Δ1/2017.  Οι μαθητές συστήνεται να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν οφείλουν να απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο και στο διάδρομο του κτιρίου.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων η συμπεριφορά των μαθητών θα πρέπει να είναι ευγενική και κόσμια προς δασκάλους και συμμαθητές.  Δεν επιτρέπεται να σηκώνονται από τις θέσεις τους χωρίς άδεια ή να συνομιλούν δυνατά κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Δεν επιτρέπεται να τρέχουν στους διαδρόμους του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος όλοι οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους.   Κανένας δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του. Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για έξοδο οι μαθητές δεν σηκώνονται ούτε αποχωρούν χωρίς την άδεια του δασκάλου τους.      ( Υ.Α.103373/Δ1/22-06-18) .Δεν αποχωρούν ποτέ από το χώρο του σχολείου χωρίς άδεια του δασκάλου τους.                                                                                                                                                            

  8. Διδακτικό προσωπικό

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Ακόμη ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη σχολική κοινότητα είναι ηγετικός και η επίδρασή του καθοριστική. Εκτός από τη διδασκαλία των μαθημάτων, διαπαιδαγωγεί με το παράδειγμα και την καθημερινή του παρουσία. Επομένως οι υποχρεώσεις του δεν περιορίζονται μόνο στην άρτια επιστημονική του κατάρτιση και στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του. Επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά. Παρίστανται στην πρωινή προσευχή των μαθητών και μ ε το χτύπημα του κουδουνιού οδεύουν προς τις αίθουσες διδασκαλίας. Δεν επιτρέπουν την έξοδο μαθητή από την αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο πλην εξαιρετικής ολιγόλεπτης περίπτωσης                                                                                                                                                                                                             Σέβονται απόλυτα το χρόνο διαλείμματος των μαθητών . Προσέχουν το ύφος και τη μορφή της γλώσσας που χρησιμοποιούν και συμπεριφέρονται με σεβασμό προς τους μαθητές.

Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών και την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, που γίνονται με ευθύνη του σχολείου. Εξασφαλίζουν την ευταξία στους  σχολικούς  χώρους  με τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς. Παράλληλα προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου στον οποίο φοιτούν.Καλλιεργούν συνειδητά το αίσθημα της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους μαθητές. Αναφέρουν στον Διευθυντή του σχολείου κάθε υποψία που έχουν για τυχόν οικογενειακή κακοποίηση μαθητή και φροντίζουν να ενημερώνονται για άλλα προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες των μαθητών τους.  

     Ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες για θέματα αγωγής και προόδου  των μαθητών τόσο ιδιαιτέρως όσο και ομαδικά και πάντως απαραίτητα τουλάχιστον μία φορά κάθε μήνα.(Πρ διάτ.   79/ 2017, άρθρο 14. όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν. 4559/2018 (ΦΕΚ142Α), εκτός διδακτικού και εντός εργασιακού ωραρίου (13:15 – 14:00).

Φροντίζουν να ενημερώνονται για την οικονομική και κοινωνική κατάσταση των οικογενειών των μαθητών τους.          

                                                                                                                                                               9.. Φαρμακευτική Αγωγή εντός του σχολικού ωραρίου:                    Οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να έχουν τις απαραίτητες ιατρικές ή φαρμακευτικές γνώσεις, ώστε να συνεισφέρουν με εξειδικευμένες πράξεις (χορήγηση φαρμάκου από το στόμα ή σε ενέσιμη μορφή) σε  ειδικού τύπου ασθένειες των μαθητών/τριών (εφηβικό ή ζαχαρώδη διαβήτη, επιληπτικές κρίσεις  κ.α.) αλλά και σε εποχιακές ιώσεις.Αυτό δεν αποκλείει την δυνατότητα των εκπαιδευτικών να παρέχουν τις στοιχειώδεις πρώτες βοήθειες στους/στις μαθητές/τριες του σχολείου.  Σε περιπτώσεις που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών, οφείλουν να αιτούνται την άδεια του Διευθυντή της σχολικής μονάδας  προκειμένου να εισέρχονται οι ίδιοι ή άλλο πρόσωπο, το οποίο θα υποδείξουν σχετικά, στο χώρο του σχολείου ώστε να τη χορηγήσουν.

 Σε έκτακτα σοβαρά ιατρικά περιστατικά μαθητών/τριών ο Διευθυντής οφείλει να καλέσει το ΕΚΑΒ (166) για διακομιδή του/της μαθητή/τριας, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνει τους γονείς του/της.

9. Ο Διευθυντής του σχολείου

Ο Διευθυντής επιβάλλεται να έχει ενεργή συμμετοχή στη ζωή του σχολείου, να έχει άριστη γνώση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και να επιμελείται την εφαρμογή της από όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.Ειδικότερα:Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα, ώστε να θέσει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις επίτευξής τους για ένα σχολείο λειτουργικό, δημοκρατικό και ανοιχτό στην κοινωνία.                                                                                                                                                      Δημιουργεί κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εκτίμησης ανάμεσα σε αυτόν και τους εκπαιδευτικούς και εξασφαλίζει τη συναίνεση και τη συνεργασία. Ασκεί με δικαιοσύνη, σύνεση και δημοκρατικό πνεύμα τα καθήκοντά του παρακινώντας τους εκπαιδευτικούς στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών και ενθαρρύνοντας τους να καινοτομούν στην τάξη. Είναι υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής. Φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου, το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Έχει την παιδαγωγική ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού, δημοκρατικού κλίματος στο σχολείο και για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας. Συνεργάζεται με τους γονείς και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων σε τακτική βάση φροντίζοντας να συγκαλεί κανονικά τις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων. Είναι υπεύθυνος μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.      

10. Γονείς και κηδεμόνες

Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.

Οι γονείς- κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά (τουλάχιστον μία φορά το μήνα) για την αγωγή και πρόοδο του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης σε καθορισμένη ημέρα και ώρα τακτικής συνάντησης (οι ώρες έχουν καθοριστεί και είναι αναρτημένες και στην ιστοσελίδα του σχολείου).Οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο και στο τέλος κάθε τριμήνου, κατόπιν πρόσκλησής τους για τη παραλαβή της βαθμολογίας και για ενημέρωση. Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (και αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου και στην ιστοσελίδα) και ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στη διεύθυνση  κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.                                                                    

Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου. Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, συζητήστε το πρώτα με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό (του μαθητή που δημιουργεί το πρόβλημα) και στη συνέχεια —αν δεν επιλυθεί— με τον Διευθυντή.                                                                                                      Γενικότερα, κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτήριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς.Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του οφείλει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο.Σε περίπτωση απουσίας μαθητή, και ιδιαίτερα μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης, είναι απαραίτητο να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο.Το τηλέφωνο του σχολείου (23730-31377) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν όλα τα τηλέφωνά σας και επικαιροποιείστε οποιαδήποτε αλλαγή.

Όταν το παιδί μας … μας κάνει παράπονα: 

  • Όταν  παιδιά εκφράζουν παράπονα για το Σχολείο ή για τους συμμαθητές τους τα ακούμε προσεκτικά, χωρίς να παίρνουμε άμεσα θέση, αν δε βεβαιωθούμε πώς έχει το θέμα. Να μην μας διαφεύγει ότι συχνά τα παιδιά προκειμένου να δικαιολογηθούν ή επειδή αντιλαμβάνονται τα γεγονότα με τρόπο διαφορετικό απ’ ότι εμείς οι μεγάλοι, μεταφέρουν ανακρίβειες  ή παρουσιάζουν τη μισή αλήθεια, και όσο γίνονται πιστευτά, τόσο συνεχίζουν. 
  •  Στη συνέχεια απευθυνόμαστε στο Σχολείο για να ακούσουμε και την άλλη άποψη, στην περίπτωση που το παράπονο έχει να κάνει με αυτό ή να αναλάβει τη διερεύνηση και τη διευθέτηση του θέματος, αν υπάρχει διαφορά με άλλο παιδί. 
  • Τα αρνητικά σχόλια προς το σχολείο, έστω και άθελά μας, βλάπτουν και το παιδί μας. Δεν στρεφόμαστε εναντίον άλλου παιδιού ή της οικογένειάς του. 
  •  Η αντιμετώπιση και η επίλυση κάθε προβλήματος,  μπορεί να προκύψει , μόνο μετά από τη συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων με το σχολείο και σε καμία περίπτωση οι γονείς δεν έχουν τη δικαιοδοσία επιβολής οποιαδήποτε ποινής ή επίπληξης προς άλλα παιδιά στο χώρο του σχολείου.

11. Βιβλιοθήκη

Στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη . Κάθε μαθητής μπορεί να δανειστεί βιβλία και για όσες ημέρες ορίζουν ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός της βιβλιοθήκης.Τα δανειζόμενα έντυπα της βιβλιοθήκης πρέπει να επιστρέφονται σε καλή κατάσταση, αλλιώς ο μαθητής οφείλει να τα αντικαταστήσει με άλλα καινούργια.

12. Σχολική ιστοσελίδα (http://dim-flogit.chal.sch.gr/new/)

Το σχολείο διαθέτει και λειτουργεί επίσημη ιστοσελίδα η οποία αποτελεί μέσο έκφρασης και επικοινωνίας. Υπεύθυνος για τη διαχείριση της είναι ο Διευθυντής του σχολείου. Ο Διευθυντής και όλο το προσωπικό μεριμνά για την ασφάλεια των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών στο Διαδίκτυο και ακολουθεί  τις σχετικές οδηγίες του ΠΣΔ

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.